10 maanden naar Engeland !

De eerste week

Eerste schoolweek overleefd!

Op dinsdag liep ik samen met al mijn zenuwen, Kirsty en Margherita naar school. Daar werden we welkom ontvangen en mochten we meteen beginnen met een Engels test om te kijken hoe ons niveau was. We zitten in totaal met zes uitwisselingstudenten op Downend High School. Gelukkig waren het maar twee teksten en waren we snel klaar. Vervolgens mochten we onze vakken kiezen. In Engeland kom je als je ongeveer 16 bent terecht in Post 16/Sixth Form. Hier kies je voor vier vakken die al voor een groot deel gericht zijn op je vervolgopleiding en wat je later wil worden. Nou weet ik dat nog niet dus heb ik maar gewoon gekozen wat leuk klonk en mogelijk was. Dit jaar zit ik bij: psycology, sport studies, health and social care (H&SC) en English literature.

Een korte uitleg van de vakken: psycology gaat over hoe de hersenen werken en hoe je dat kan beïnvloeden. Sport studies gaat over het lichaam en de sportindustrie, en af en toe gaan we zelf sporten. Bij H&SC zijn we nu bezig met beroepen in de zorg en wat je allemaal kan ik die sector. En voor English literature moeten we vooral boeken en gedichten lezen uit WOI en deze verklaren. Het zijn dus hele andere vakken dan die ik gewend ben op de middelbare school. Niet alleen de vakken maar eigenlijk gewoon alles is anders hier. Je hebt geen toetsen tijdens het jaar, alleen een groot examen op het eind. Wel krijg je een cijfer (of letter) voor je coursework, dat zijn opdrachten die je in de les maakt of verslagen die je moet inleveren. Ook heb je elke dag net voor de lunch ongeveer twintig minuten registration. Dat is samen met je tutor group en je mentor die dan iets (interessants) vertelt.

Vervolgens ontmoette ik mijn tutor group en mentor. De klassen en lokalen zijn hier een stuk kleiner. Mijn tutor groep bestaat denk ik uit 15 leerlingen en mij mentor: Mrs. Arnold. Zij gaf wat uitleg en dat was dag één alweer.

Schooldag 2,3,4 zagen er wel meer uit als school. De lessen begonnen en toen was er een probleem. Vanaf nu gaat het schrijven natuurlijk ook in het Engels. Dat verstaan en spreken gaat allemaal wel, maar schrijven en aantekeningen maken is een heel ander verhaal. Het Engels op school is wel wat pittiger dan dat ik tot nu toe ben gewend. Het lijkt leuk maar vier vakken, maar ik denk dat je er meer werk aan hebt dan de zeven op HAVO. Ze gaan overal heel ver op in. Dan heb je ook voor elk vak twee leraren, die meestal allebei een ander deel behandelen. Dus je krijgt ook nog van alles doorelkaar. Vandaar dat ik elke les de leraar wel twintig keer 'be organized' heb horen zeggen. Ook hebben ze hier een rooster voor twee weken, week A en B. Plus puntje, in week B heb ik elke maandag vrij! Dat betekend dat ik nu een lekker lang weekend heb. Verder begin ik meestal om 8.45 en ben ik rond 15.15 thuis.

Ik vond die vier vakken al heel wat maar we hebben ook nog core. Voor core moet je bijvoorbeeld vrijwilligerswerk doen in de buurt of op school of je kan bij een universiteit al wat lessen volgen. Wat ik precies ga doen moet ik volgende week pas bepalen. Het is wel ingewikkeld omdat alles anders is en alles nieuw. Behalve het huiswerk dan, dat geven ze hier ook gewoon meteen vanaf dag één op. Dan bestaat de school ook nog uit ongeveer 20 verschillende gebouwen met 100 verschillende deuren die allemaal blauw zijn. Al zijn ze (nog) niet heel streng op laatkomers.

Dit weekend zijn Margherita en ik naar Bristol Centre geweest. Het centrum is heel gezellig hier. Het voelt helemaal niet alsof je inéén van de grootste steden in Engeland zit. Wel hebben ze ongeveer elke grote keten die je kan bedenken en valt er dus goed te winkelen! Dat kwam goed uit aangezien we allebei maar 23 kilo mee mochten nemen van thuis. Op zondag zijn we meegegaan naar de familie picknick. Daar was de halve familie van Kirsty (3x onze hele familie) allemaal op een groot grasveld met eten en wat spelletjes.

Bijna iedereen hier vraagt of ik al heimwee heb maar dat valt wel mee. Het is wel een hele rare gedachten dat ik echt tien maanden hier blijf, dat besef komt nou steeds meer. Maar tot nu toe vermaakt ik me wel!

Xliefs Floor

Reacties

Reacties

Tante Els & Loes!

Hey Floor!

Drukke eerste schoolweek zoals verwacht?

Maarre we zien wel dat je het al vrij aardig naar je zin hebt daar! En is weer eens wat anders een familiepicknick met VEEL familie! Zijn wij idd niet gewend! ;)

Heel veel succes met alles daar op school. En natuurlijk veel plezier met shoppen! ;)

X Tante Els & Loes

Remi Tuijtelaars

Hello Floor,
Heel gevarieerd vakkenpakket. Daar moet iets uit te halen zijn voor de latere toekomst. Met de begeleiding lijkt het ook wel snor te zitten. Alleen jammer dat je er niet iets van techniek in gestopt hebt! Ga je zelf ook nog iets van sport in de praktijk brengen?

En dat met die grootte van families van Tante Els onderschrijf ik helemaal!

Groetjes,
Papa

Lidi

Hoi floor!
Ik had gisteren snel even gelezen en nu wat beter. Pittig hoor, al die vakken, maar altijd handig een beetje psychologische kennis. enne, misschien maar een pot rode verf aanschaffen om de goede deuren te merken.
groetjes en een dikke knuffel, xxmama

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active