10 maanden naar Engeland !

Merry Christmas!

Ook ik ben halverwege mijn kerstvakantie. De eerste maandag van de vakantie was ik samen met Margherita, Ricarda, Giulia en Khanun naar Londen gegaan. De bus die ons naar het busstation zou brengen had helaas besloten niet te komen en daardoor hadden we de bus op het busstation gemist. We waren dus voor niks om 5 uur opgestaan en hebben in totaal bijna 2 uur gewacht. Dat betekend dat we dus ook 2 uur later in Londen waren. Gelukkig maakt Londen alles beter. De rest van de ochtend en voormiddag hebben we rondgelopen bij Camden Town en daarna waren we naar perron 9 ¾ van de Harry Potter films en the Bristish Libary geweest. In de bus hadden we al de gezellige kerstlichtjes gezien. In sommige straten had elke lantarenpaal een minikerstboom met lichtjes eraan. Verder stond er in elk gebouw dat we zagen minstens één kerstboom en er hingen nog veel meer andere lampjes door de straten. Maar het kerstgevoel kwam pas echt toen we in Hyde park aankwamen. Daar was het zo druk dat we eerst in de rij stonden om naar binnen te komen. Eenmaal binnen was er eerst een hele grote kerstmarkt (met heel veel lichtjes). En daarachter in het begin een grote kermis maar op het einde zowat een half pretpark. Er waren meerder boosters, reuzenrad, achtbaan en allerlei andere atracties. Helaas (door die stomme bus die niet kwam) konden we niet heel lang genieten van al de lichtjes en gezelligheid, want we moesten terug naar Victoria station om de bus te halen. Die markt/kermis/pretpark was zo groot dat het nog behoorlijk lang duurde om de uitweg te vinden en de juiste plek op Victoria station. Gelukkig hadden we de bus net op tijd gehaald en waren we weer veilig in Bristol aangekomen.

24 december begint voor de meeste mensen in Nederland al de kerst, maar hier doen ze niet veel speciaals op kerstavond. Het draait allemaal om 25 december, Christmas Day. Op kerstavond hadden de elfjes van de Kerstman een klein pakje voor de jongens gebracht en een brief die vroeg om een koekje en wat melk voor de terugreis. Verder had ik geskyped met het thuisfront en vervolgens op tijd naar bed zodat Santa langs kon komen. Op Eerste Kerstdag werd er rond 8 uur op onze deur geklopt en hebben we samen ontbeten. Daarna zo snel mogelijk naar de woonkamer want Santa was geweest! Ik geloof dat het voor de meeste gezinnen zo geld dat de Kerstman een groot cadeau (en een paar kleintjes in de sok boven de open haard) brengt dat je het allerliefste hebben wilt. De rest van de cadeautjes krijgen ze van mama en papa, opa en oma en de rest van de familie. En ook ik had het tot de 'nice list' gemaakt en had cadeautjes in mijn sok zitten. Nadat alle cadeautjes uitgepakt waren, wat nog een hele klus was, moest er natuurlijk mee gespeeld worden. De namiddag hadden we bij Kirsty’s moeder en stiefvader doorgebracht. Daar werden eerst weer cadeautjes uitgedeeld en hadden we een lekkere maaltijd met ook de opa en oma van Kirsty en de twee studenten die bij Kirsty’s moeder verblijven. Iedereen had een Christmas cracker op zijn of haar bord liggen. Die kan je kapot trekken en dan komt er een kleine knal en er zit een klein cadeautje in. Ook zit er een papieren kroontje in zodat vervolgens iedereen aan tafel zit met een gekleurde kroon op. Als toetje hadden we een Engelse kerstpudding. Dat is een soort van chocoladecake met daarin onder andere rozijntjes, walnoten en een soort van jam denk ik. Het smaak naar allemaal verschillende dingen gelijk (vond ik, eigenlijk heb ik niet echt een idee wat er precies inzat). In de avond kwamen Kirsty’s vader en stiefmoeder langs en hebben we lego inelkaar gezet en een programma over de beste Engelse kerst hits, wat er 10x meer zijn dan bij ons, gekeken. Mijn hostfamilie heeft een heleboel granddads en nannies. Kirsty’s en Toms ouders zijn beide gescheiden en dan leven Kirsty’s grootouders ook nog maar die zijn ook weer gescheiden. Ik kan het meestal niet volgen maar Ollie en Frank hebben minstens 8 grootouders.

Tweede kerstdag heet hier Boxingday. Deze ochtend hadden we wat langer geslapen en weer lego in elkaar gezet. Rond de middag waren we naar Toms vader en stiefmoeder gegaan. Daar werden eerst weer de cadeautjes uitgepakt en verder kwam er allemaal familie die ik niet kende. Daarna hadden we een late lunch. Rond de namiddag waren we weer naar Kirsty’s moeder gegaan, want daar waren vandaagook Kirsty’s zus en broer met hun gezin. Na een toetje gegeten te hebben, hadden we een spel gedaan waarbij je een boek, film, lied of tv-programma moest uitbeelden. Daarna naar huis en genoten van een lekkere warme chocolade melk die de Kerstman ons had gegeven.

En toen was de kerst helaas alweer voorbij. Ik hoop dat jullie ook allemaal een fijne kerst hebben gehad en nog lekker genieten van de tweede vakantie week en oud&nieuw!

Xliefs Floor

Jana

Hey Floor!! Wat een leuke kerstdagen zeg. Bijzonder dat je het ook eens op die manier meemaakt.
Wat een familie daar zeg!!! ACHT opa's en oma's....
Weet je al wat je met oud & nieuw gaat doen?
xxxxx uit het witte Boxmeer!!

Lidi

Hey Floor,
Leuk, jij op weg naar Zweinstein!
Fijne vakantie verder,
Mama