10 maanden naar Engeland !

Halverwege

Ja je leest het goed, ik ben al halverwege. Vijf maanden zitten erop, nog vijf maanden te gaan. Dat geeft een gek idee, dat de helft er al op zit. Het is ook snel gegaan.

Nu ik halverwege ben, vind ik het wel een leuk moment om op te sommen wat ik tot nu toe te horen heb gekregen als Nederlander in Engeland.

De eerste paar dagen had niemand een idee waar ik vandaan kwam als ik vertelde dat ik in The Netherlands woon. Dat kan misschien ook aan mijn prachitige uitspraak liggen. Als ik het dan verander in Holland snappen ze het (vaak) wel. Dan is het nog best ingewikkeld dat de taal die ik spreek Dutch is. Zo dacht een meisje dat ik Netherlandish spreek en heb ik een paar keer gehoord: “Do you speek Danish?” Als ze dan vragen waar in Holland ik woon zeg ik vaak dicht bij Duitsland, want een andere stad dan Amsterdam kennen ze toch niet (behalve een echte voetbal fan die Eindhoven (van PSV) kenden en een keer zelfs Venlo). Ze vragen het wel, maar worden er niet veel wijzer van. De meeste gaan er gewoon van uit dat ik in Amsterdam woon. Sommige zijn dan geïnteresseerd in hoe dat nou gaat met die coffeeshops (al heb ik daar zelf ook weinig ervaring mee). Maar ik moet zeggen dat best veel niet eens weet dat wij legaal weed kunnen roken. Die kennen Amsterdam van de betere kanten zoals de Grachten. Ze vinden het behoorlijk fascinerend dat wij onder zeeniveau leven. Zoals Tom’s vader steeds zegt: “Stay in touch, with the Dutch” want het is nog best een kunst om dat voor elkaar te krijgen.

Een ander ding wat ze hier van Nederland weten is dat het plat is, heel plat. Als ik zeg dat ik alles met de fiets doe, krijg ik als reactie: “ja duh, maar ik weet niet of je het al hebt gezien, wij hebben hier hoogte verschil.” We hebben ook goed eten. De opgestuurde pepernoten bevielen goed in de smaak bij mijn gastgezin. En Margherita vind hagelslag een geweldige uitvinding

Ze kennen Nederland ook van de voetbal. We hebben het namelijk (vooral vergeleken Engeland) behoorlijk goed gedaan dit WK. Niet alleen tijdens het WK, maar als er over de voetbal wordt gepraat hoor ik vaak Nederlandse namen voorbij komen. Ze hebben soms wel wat moeite met de Nederlandse namen, ook mijn achternaam. De ‘ij’ kennen ze hier niet, dus al helemaal niet als je het aan elkaar schrijft. Ik schijf mijn achternaam altijd met de ‘ij’ aan elkaar en dan maken ze er een ÿ van (ik weet niet eens of dat bestaat). Volgens de Engelse is Nederlands behoorlijk ingewikkeld, met veel lange ingewikkelde worden.

Ik heb nog meer leuk nieuws, ik ben namelijk genomineerd voor een blog competitie, de leukste blog over een buitenlandse ervaring. Vanaf 5 februari kan je stemmen en ik zou het heel leuk vinden als jullie mij allemaal willen helpen om te winnen. Ik zal jullie op de hoogte houden en het zo makkelijk mogelijk maken, zodat jullie allemaal heel veel kunnen stemmen!

Xliefs Floor

Reacties

Reacties

Fammie

Heeeee Floorke,
ik denk dat ze met mijn naam ook moeite zouden hebben.. het ligt gewoon aan hun, niet aan ons.
Je moet gewoon zeggen dat je alles met de fiets doet omdat je kei sportief bent!
laat maar meteen weten als ik op je blog kan stemmen.

maar woow 5 maanden is wel al snel gegaan, sneller dan ik eigenlijk dacht op het begin.

kusjessss

Lidi

Leuk dat je blog is opgevallen!
Wij gaan allemaal stemmen natuurlijk!!!
Xxxmama

Annelies en Niels

Ha die Floor,

Ik ga al vast oefenen met stemmen.....
Mag het wel evn in mijn agenda zetten, anders vergeet ik het als ik echt mag stemmen!
Je gaat nu aftellen, dat is wel gek hoor.
En wat leuk dat je het voorjaar en de zomer nog gaat beleven.
Als ik de teletekst mag geloven, nog geen lente in zicht.
Wat betreft je fiets, ik denk dat de Britten denken dat we door heel Nederland crossen......op den fiets.
Nu je zo 5 maanden in Engeland zit, merk je dan ook dat je al automatisch Engels praat? Gaat dat ook makkelijker als 5 maanden terug? Vast.
Hoe was je ouderavond????
Zeg ik ga eens kijken hoe het weer in New York wordt want daar wordt het echt winter.
Fijne avond en welterusten voor straks!

Dikke knuffel van ons,

Annelies en Niels

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active