10 maanden naar Engeland !

Dublin

JAAA het is gelukt! Ik ben derde geworden uit die lange lijst met blogs en dat dankzij jullie. Heel erg bedankt voor het stemmen. Als derde heb ik nog een prijs gewonnen ook, een voucher van €100 voor een taalcursus van twee weken. Nu ik mezelf een van de beste bloggers van 2015 kan noemen, is het wel een goed idee om ook weer eens iets te plaatsen.

Ik heb carnaval overgeslagen dit jaar en terwijl jullie aan het feesten waren zat ik in Dublin. Dit was z’n zelfde tripje als Edinburgh, georganiseerd door Interstudies. Dit keer bestond de groep uit ongeveer 40 studenten, veel nieuwe gezichten maar ook die ik nog kende van Londen en Edinburgh.

Maandag arriveerde ik rond drie uur in Dublin. Het is ondertussen een soort van traditie dat het twee keer zo lang duurt om het hostel te vinden dan gepland en dat was dit keer niet anders. Na veels te vroeg zijn uitgestapt, heel wat mensen afgevraagd, rondjes gelopen en een tweede bus kwam ik om half zes toch eindelijk in het hostel aan. Gelukkig was ik daar niet meer alleen en was mijn kamer gevuld met andere studenten. Het hostel waar we verbleven was heel gezellig en midden in het centrum.

Rond half zeven was ongeveer iedereen aangekomen en gingen we naar het Bad Ass café dicht bij het hostel. Het Bad Ass café was bij Temple bar, de plek met de beste pubs in Dublin. Hier hadden we een heerlijk diner samen met Ierse live muziek. Dat is typisch voor een Ierse pub, dat er een klein bandje is dat typische Ierse muziek speelt. Later kwam er ook nog een danser bij die een paar Ierse dansjes deed. Wat meteen opvalt, is dat de Ierse kleur Groen is. Alles wat in Engeland rood is, is hier groen zoals de brievenbussen en bussen. En nou zijn de meeste Engelse trots om Engels te zijn, de Ierse zijn nog veel trotser om Iers te zijn. De meeste dan, sommige vinden het ook wel leuk om zichzelf belachelijk te maken. Ze worden in de UK (en de rest van de werled) namelijk wel een beetje als domme dronken lui gezien.

De volgende dag zouden we eigenlijk een city tour hebben, maar deze was naar donderdag verplaatst. In de ochtend hadden we dus wat vrije tijd om te shoppen en zelf Dublin te verkennen. In Ierland regent het nog meer dan in Engeland, maar voor ons was een uitzondering gemaakt. Als het begon te regen was het vaak voor 5 minuutjes en dan was het alweer droog. Als het droog was kwam ook het zonnetje tevoorschijn dus zo slecht was het helemaal niet. In de namiddag gingen we naar het Guiness Storehouse. Guiness is Iers bier waar ze heel trost op zijn. Hier werd uitgelegd hoe dat bier gemaakt werd en mocht je het proeven, althans as je 18 was. Als zeventienjarige moest ik het dus met cola doen… Het symbool van Guiness is een harp en toen Ierland ook een symbool nodig had wilde ze dit symbool gebruiken (dat zegt iets over hoe belangrijk Guiness is), alleen Guiness was het daar niet helemaal mee eens. Dus nu is het symbool van Ierland een harp, maar in spiegelbeeld van de harp van Guiness. In de avond mochten we zelf ergens gaan eten. In het hostel kon je de keuken gebruiken en hadden we pannenkoeken gebakken. Ze zagen er niet zo lekker uit, maar dat waren ze wel. Na al dat lopen, bier en bakken was iedereen best moe en na nog een beetje te kletsen zijn we gaan slapen

Woensdag hebben we een dagtripje naar Glendalough gemaakt. Dit is een natuurgebied vlak bij Dublin. Daar hebben we eerst heel lang moeten wachten omdat de andere bus kapot was. Vervolgens hebben we een wandeling gemaakt. Ook dat was heel gezellig en mooi. Toen we terug kwamen, zijn we terug naar Dublin gegaan. Toen hadden we nog een uurtje tijd om souvenirtjes te kopen en daarna moesten we weer verzamelen bij het hostel. Op woensdag avond stond er namelijk een diner show op de planning. Tijdens een lekker drie gangen menu werden we vermaakt door een bandje; een gitarist, zanger, accordeon en dwarsfluit, die typische Ierse muziek speelde of voor de achtergrond muziek zorgden tijdens een Ierse tap show met vier dansers. Op het eind van de avond waren mijn handen rood want tijdens elk liedje werd verwacht dat we vrolijk mee zouden klappen (zingen en dansen mocht ook). Na de show was het alweer bed tijd want iedereen was kapot.

Ook de laatste dag mochten we weer vroeg op om onze kamer op te ruimen en vervolgens een tour door Dublin. Samen met een gids hebben we de hele stad doorgelopen en zijn we van alles over Dublin te weten gekomen. Zo is Dublin best ouderwets of loopt altijd een beetje achter. Vrouwenrechten waren bijvoorbeeld pas heel laat normaal. Volgens de gids heeft Ierland nog tien jaar nodig en dan wordt het net zoals Nederland. Ik weet niet of dat een compliment was, maar ik denk dat het dus wel goed komt met Ierland. Hier gebruiken ze trouwens wel de euro, maar alles is verschrikkelijk duur vergeleken met thuis. Ze hebben hier ook een accent waarbij ze de ‘h’ niet echt zeggen, 'three'wordt 'tree', en ze praten sneller. De officiële taal in Ierland is Iers en op alle borden zie je dat, dat heel anders is dan Engels. Op de borden staat het ook in het Engels want maar 4% van Ierland spreekt ook werkelijk Iers. Na deze tour zijn we nog gaan lunchen in een gezellige pub en toen was het alweer tijd om Dublin te verlaten. Na een busrit (in de juiste bus) en voor 40 minuutjes in de lucht te hebben gezweefd was ik weer in Bristol.

Hier heb ik nu nog een paar dagen vakantie om lekker uit te rusten en terug te denken aan deze heerlijke paar dagen. Volgende week mag ik weer terug naar school en dan zit ik al op zes maanden. Het gaat zo snel!

Als je nog een paar meer foto's wil zien kan je hier klikken.

Xliefs Floor

Reacties

Reacties

Remi

Hoi Floor,
Fijn dat alles zo goed gelopen is. Kei goed dat je de vluchten allemaal zo goed gepland hebt en dat de reis zo goed verlopen is ;-)
Grappig dat je Badass zo 'netjes' maakt. Maar ik heb hun website bekeken en ze schrijven toch echt wel Bad Ass ! En Sinead O’Connor daar nog gezien? Of Bono?
Rust maar goed uit. Ik ben benieuwd naar je foto's.
Tot horens,
Papa.

Remi

Oh, ja nog vergeten:
Ik ben bij dat je weer eens echt heel veel cultuur hebt opgesnoven!
Grapje.

Lidi

He Floor, wat zielig dat je geen pintje mocht drinken van Guiness! Je moet nog eens terug dan. Dan ga ik wel mee! Ierland lijkt me een heel leuk land!
Geniet nog lekker van je vakantie!
Dikke knuffel, mama

Annelies en Niels

Ha die Floor,

Meid wat maak je toch veel leuke dingen mee!
En dat allemaal al in de afgelopen 6 maanden.
Leuk dat je ook weer eens even buiten Engeland heb mogen kijken.
En naast het cultuur snuiven heb je er ook nog veel van onthouden! Komt vast door de cola....
Mocht je zelfs geen slokje Guiness?? Dat hoort ook bij de cultuur.
Nu nog een paar dagen vrij! Lekker even bijtanken.

Trouwens hartelijk dank voor Englands weather...
Hier regent het er vrolijk op los.
Zeg Floortje, fijne avond nog en tot de volgende mail!

Dikke knuffel van ons,
Annelies en Niels

eva

Hee lieve flooorr
Wat leuk dublin zeg, blij te horen dat je het zo naar je zin hebt gehad.
Je maakt me wel wat mee geniet ervan
Dikke Knuffels xxx

Jana

Wat cool!!!!

Dikke kus uit Peru xxx

Loes

Hi!

Joehoeeeee je bent 3e!! Komt door al dat stemmen van mij! ;-)

Wat gaaf dat je zo van alles kunt zien! Dublin lijkt me ook gaaf! Je vakantie is wss alweer voorbij.. Jammer dat da altijd zo snel gaat!
Wow alweer 6 maandag daar! Voor je het weet ben je alweer terug!! Dan moeten we onderhand eens een dag uitpikken dat we elkaar allemaal weer eens zien!

Dikke kus!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active