10 maanden naar Engeland !

Zoek de verschillen 3.0

Ik heb zojuist me een naar laatste examen erop zitten. Ik heb er nog een van wiskunde maar dat is pas over twee weken, dus een soort van vakantie heb ik nu. De meeste examens zijn wel beter gegaan dan verwacht (behalve die van net). Het is wel vervelend dat ik nu tot augustus moet wachten voor de resultaten, of misschien beter. De examens gaan dus iets anders hier dan bij ons. Mijn lijste van de vorige keren kan weer wat worden aangepast, vandaar deel 3.

Laat ik eerst maar de examens uitleggen. Ik had voor psychologie 2 en wiskunde 3 examens. Voor Health and Social Care had ik er een en voor sport geen. Mijn punt straks voor psychologie en wiskunde is dan ook mijn eindpunt (het gemiddelde van die 2/3). Voor Health and Social Care heb ik het afgelopen jaar twee grote verslagen moeten schrijven. Daarvoor heb ik allebei een punt voor gekregen (wat ook moet worden gecontroleerd door de professionele nakijker) en samen met het examen is dat straks mijn eindpunt. Sport is een BTEC vak, dit betekend dat ik geen examen heb maar alleen maar coursework, dus door het hele jaar verschillende opdrachten die allemaal meetellen. Het was wel weer even wennen om zoveel te moeten leren nu ik geen toetsen tussen door heb. Er waren wel een paar mock examens (oefen examens), maar aangezien die voor niks meetellen, is dat toch anders. Ik weet niet of het ideaal is om het hele jaar van 2x 1,5 uur af te laten hangen, maar daar komt het dus eigenlijk wel op neer. Je krijgt de resultaten ook pas in augustus. Net zoals bij ons worden de examens door iemand anders anoniem nagekeken. Daardoor duurt het dus wat langer.

Tijdens de examens heb ik ook nog gewoon lessen. Nadat ik bijvoorbeeld beide psychologie examens gehad heb, hoef ik niet meer na psychologie te komen. Zo werd mijn rooster dus langzaam steeds minder. Omdat er ook nog lessen zijn is het wel fijn dat het verdeelt is over 2/3 weken. Ik heb straks ook nog een weekje vrij. Daarna beginnen ze al met jaar 13 (volgend jaar).

Als we z’n oefen examen hebben, dan gaat dat bijna hetzelfde als een echt examen. Ook al zit iedereen nog naast elkaar, ik geloof niet dat er afgekeken word. Ook als de leraar even de klas uit loopt, blijft iedereen netjes stil en geconcentreerd op haar/zijn eigen toets. Dat zou bij ons wel anders gaan. Wij waren meer van het samenwerken. Dat is misschien de beleefdheid van de Engelsen. Alhoewel ze ook wel een beetje beoordelend kunnen zijn, vooral van een afstandje.

Toch weer even over mijn naam. Ik ben gestopt met mensen verbeteren want dat zorgt alleen maar voor verwarring. Het is wel grappig als ik dan Flora of Fleur genoemd word, ze me vervolgens allemaal complimentjes geven met hoe mooi en bijzonder die naam is en ik dan denk: "het is alleen niet mijn naam." Als ‘buitenlander’ hier, heeft iedereen de neiging te vertellen over die tas die uit Denemarken komt of dat zinnetje in het Frans. Alleen kom ik niet uit Denemarken, ik spreek Dutch niet Danish, en ik spreek al helemaal geen Frans. Laatst vertelde mij mentor over hoe goed ze het geregeld hebben in de Scandinavische landen. Ik geloof dat ze dacht dat Nederland daar ook bij hoort ofzo, want ze was erg op mij gericht en stelde vragen of hoe wij dat doen.

Voor de gene die het vorige verhaaltje interessant vonden; Conservative heeft gewonnen. De Scottisch party deed het verassend goed en het was een afgang voor vooral Liberal maar ook Labour. Nu dat de Tories gewonnen hebben is er een best grote kans dat Engeland uit Europa gaat. Dat is ook niet heel verassend want ik heb nog geen een Engelse leren kennen die Engeland als deel van de EU ziet. Als Europa wordt vernoemd word daarna ook altijd nog een keer Engeland vernoemd. Dat is een beetje dubbel. Voor ons word het alleen wat lastiger om na Engeland te gaan, dus ik denk dat ze maar moeten blijven.

Het weer is de laatste paar dagen heel afwisselend. Zo afwisselend dat het gister eerst zonnig was, daarna regenende, toen weer zonnig en vervolgens hagel. Het is de ene dag heerlijke en de volgende dag regent het. Achja, regen of geen regen een T-shirtje is blijkbaar altijd genoeg. Ook de zonnebril is heel gewoon met bijna geen zon.

Nog een paar kleine dagelijkse verschillen. De contacten zijn hier anders. Hier is de stroom iets sterker en daarom zit er altijd een aan en uit knopje naast. Ze betalen hier met pond in plaats van euro’s. Dat is wel vervelend want de pond word steeds meer of de euro minder waard. Dat betekend dat alles ongeveer 1,4x duurder is dan dat het nummertje zegt. Op de wc’s is het water vaak warm water. De kraan is ook bijna altijd gesplitst in eentje met koud en eentje met warm water. Een kraan met twee knoppen zie je alleen in de keuken. Na school staat de tv hier bijna altijd aan en ook in het weekend. Misschien had ik gewoon een hele pittige opvoeding met weinig tv maar hier word er veel meer tv gekeken. Ook eten voor de tv is heel gewoon hier. Als je naar de snackbar wil kan je geen frikandel of kroket bestellen. Hier is het fish and chips of een sausage (in plaats van de fish). Alhoewel ik heb vorige week een poster gezien van een café; going Dutch. Daar kon je een frikandel speciaal, bitterballen, Gouda kaas en Amstel bier bestellen. De kaas van hier is ook niet te vergelijken met die van ons, maar dat is dan ook wel een van onze specialiteiten. Ze hebben hier ook vaak pizza samen met chips of met knoflook saus. Ketchup kan ook, dat gaat namelijk met alles blijkt maar weer. Dit is vooral moeilijk te begrijpen voor Margherita (pasta is heilig).

Die kleine verschillen merk ik niet eens meer. Als ik een euro zie, is dat bijzonder en een normaal stopcontact kan ik me ook niet meer herinneren. Ik zal ook moeten afkicken met op de grond zitten zonder al dat tapijt en ik denk dat ik zelfs de baked beans ga missen. Heel langzaam komt toch dat gevoel van ‘de laatste keer’, vooral nu school bijna voorbij is. Maar laten we daar nog maar niet over beginnen.

Xliefs Floor

Reacties

Reacties

Eva

Haaaa Floorr,

Leuk verhaal weer zeg!
Lijkt me inderdaad niet ideaal om 3 toetsen in het hele jaar te hebben, maar aan de andere kant je bent wel goed voorbereid voor volgend jaar! Want bij mij wordt elk vak met 1 tentamen afgerond en dat zal voor fysio vast ook zo zijn :)
Het zou jammer zijn als Engeland uit de Europa gaat ja, dan kan je niet meer makkelijk terug. Terwijl het nu zo makkelijk is om even naar Londen te gaan.
Thuis hebben mama en ik het erg gezellig hoor, maar ik heb er ook weer erg veel zinin om met zijn 5e te zijn. Ons huis is nu een studiehuis want mama en ik zijn allebei heel druk aan het studeren.
Succes met je laatste examen en geniet van je laatste weken.

kus Eva

Lotte

Haii Floraa,

Wat vliegt de tijd toch voorbij! Over ongeveer 5 weken ben je weer hier in het koude kikkerlandje met de lekkere bitterballen.
Ik zelf moet nog 7 volle weken school, maar zit al met mijn hoofd in de zomervakantie. Wat erg vervelend is voor mijn motivatie.
Nog maar even knallen en dan gaan we al bijna naar Albufeira!
Hier is het ook zo'n raar wisselvallig weer, waardoor ik nooit weet wat ik nou moet aantrekken.
Nou ik ga weer lekker door studeren en dan kan jij lekker genieten van je vrije week!
Nog veel succes met je laatste examen!

Kuss lotte

Ha Floor

Ik vind dat Engels maar ingewikkeld! Voor jou nu heel normaal.
Ik moet een aantal keren het systeem van school lezen en dan lijk ik het een klein beetje te begrijpen.
Of het komt door mijn grijze lokken.
Ik hoop nog wel dat je daar een beetje warm weer mag beleven. Dan heb je het hele klimaat meegemaakt.
En krijgen wij het ook wat beter.
Geniet nog lekker van alle Engelse gewoonten en bijzonderheden!!!!
Fijne avond en een dikke knuffel van ons,
Niels en Annelies

Loes

Hey Vloer! ;-)

Wauw weer een goed verhaal! Fijn dat je examens bijna voorbij zijn. Wel weer helemaal anders als hier idd!

Nog maar een paar weken en je bent alweer terug! Wauw wat gaan 10 maanden dan toch snel! Zal voor jou wel een beetje vreemd zijn.. Weer de euro.. Lekkere frikandellen..! Niet meer op de grond zitten! ;-) Ach dat zijn maar kleine dingen! Het zal vooral een soort van "cultuurshock" zijn als je weer terug bent.. Weer terug bij die Nederlanders die altijd wel over t weer zeuren.. Weer bij die Nederlanders die altijd haast hebben.. En zo kunnen we wel even doorgaan natuurlijk!

Ik wil je nog heel veel succes wensen met je laatste examens! Als je terug bent moeten we snel afspreken!

Dikke kus Loes!

Lidi

He Floor!
Leuk weer!
Zoals Eva al zei, wordt er hier ook flink gestudeerd. Eva en ik hebben gelukkig steun aan elkaar, samen slaan we ons er doorheen....jana is ondertussen weer in het land, die zien we morgen. Papa komt zondag terug en dan jij nog...
Geniet van the english way of life en van je weekje vrij!
xx mama

Marga

Hoi Floris,
Leuk weer iets van je te lezen. Geniet nog heerlijk van die paar weken die je nog hebt in Engeland. Je zult van Lotte wel gehoord hebben dat wij groot feest hebben als je thuiskomt de 27ste. Dus als je thuis uitgeknuffeld bent kun je als je zin hebt ook nog even bij ons komen knuffelen.
Enjoy and see you x
Marga

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active