10 maanden naar Engeland !

Zoek de verschillen

Het is anderhalve maand geleden dat ik Nederland verliet. En nu heb ik de afgelopen week wel wat symptomen van de cultuur shock ontdekt, kan ik nu denk ik de grootste verschillen tussen Engeland en Nederland wel vinden.

Om te beginnen met mijn dagelijkse bezigheid: school. Zoals ik al heb vertelt is het systeem hier totaal anders. Op je zestiende heb je hier als het goed is je GCSEā€™s gehaald. Je kan er dan voor kiezen om te gaan werken ( of een soort can college geloof ik) of door te gaan met sixth form. Hier volg je rond de vier vakken en gaat het allemaal om je vervolgopleiding. Met de cijfers die je haalt voor deze vakken krijg je bepaald aantal punten, en met een genoeg aantal punten kan je naar de Universiteit. Maar als je naar een hoog aangeschreven universiteit wil kom je er met alleen de punten niet. Dan ga je beter in de twee jaar sixth form vrijwilligerswerk doen, extra lessen volgen en andere dingen om je cv bijzonder mee te maken.

De lessen gaan hier ook anders. Ik had al eerder verteld dat de klas vaak maar uit ongeveer 10 leerlingen bestaat. Ook huiswerk nemen ze hier een stuk serieuzer. Elke les moet je je huiswerk inleveren en als je het niet hebt gemaakt wordt dit allemaal genoteerd. Je krijgt namelijk ook een punt voor je coursework: al je huiswerk en houding in de klas. Dit is het target dat de leraren verwachte dat je mee gaat slagen. Elke leraar spreek je aan met de achternaam ( of miss/sir). De rest van de school loopt in school uniform rond en de pauze duurt een uur. De leraren zijn allemaal heel aardig en veel meer betrokken met de leerlingen, dat is misschien ook wel omdat de klas zo klein is. Ze doen veel meer om ervoor te zorgen dat je straks op het eind je werk perfect kan inleveren en het examen gaat halen.

In de pauze zitten we in de common room. Dit is een soort van aula en studieruimte in een. Het is alleen voor de leerlingen van sixth form. In de hoek van de ruimte is een klein keukentje met een magnetron, waterkoker en koffie. Tijdens de pauze eten leerling pasta of rijst opgewarmd in de magnetron of sommige halen pizza of friet. Er zijn er ook nog een paar die net zoals mij een boterham van thuis meenemen. Zoals we het in Nederland doen.

Niet alleen de lunch is anders. ā€™s Ochtend eet ik cereals en het brood hier is toast (ook dat van de lunch trouwens). Er wordt meer gekookt met de magnetron en uit blik. Verder wordt er tijdens de lunch ook vaak crips of een chocolate bar gegeten. Het eten is minder gezond maar de porties zijn ook kleiner. Op zondag hebben ze hier de traditionele roasted dinner. Dat houdt in een warme middag maaltijd met groente, geroosterde aardappelen en kip. En natuurlijk elke avond een kop thee! De hoeveelheid groentes is wel wat minder dan thuis (dat is misschien niet heel moeilijk met mijn mama en dā€™r groentetuin) en minder gevarieerd. De traditionele chips zijn er ook vaak, net zoals de traditionele maze, sausages en baked beans (het is meestal lekkerder dan dat het eruit ziet).

Ander groot verschil is het verkeer. Zoals de meeste wel weten rijden ze hier aan de andere kanten van de weg. Bij het oversteken kijk ik maar gewoon heel vaak naar beide kant want ik ben kwijt of ze van links of rechts gaan komen. Zo moest ik laats de eerste afslag van de rotonde hebben dus ging ik naar rechts. Na de straat helemaal uit te lopen en terug bij de rotonde te komen bedacht ik me dat de eerste afslag hier naar links is (of de derde afslag vanaf rechts). Mijn richtingsgevoel is er niet beter op geworden. Het zou een kwartier lopen moeten zijn maar ik deed er een uur over. En op de terug weg was ik het helemaal kwijt en deed ik er anderhalf uur over om weer thuis te komenā€¦Ik mis toch nog steeds mijn fietsje. De bussen hebben nogal moeite met op tijd komen (en ik ook). Ze hebben hier niet echt ruimte voor fietsers en bijna geen fietspaden. Je ziet ze ook zelden en meestal met een helm op.

Grootste verschil van allemaal de taal! Niemand spreek hier een woord Nederlands. Ze zeggen dat Nederlanders nogal bot en direct kunnen zijn. Als je het vergelijkt met het Engels vind ik dat best kloppen. Ze zijn hier van de ā€˜please and thank youā€™ en spreken bijna altijd in twee woorden. Ook vragen ze meteen of alles goed is, al weet ik nooit zeker of ze ook echt een antwoord verwachten.

Mijn naam blijft moeilijk. Mijn achternaam is onuitspreekbaar voor de Engelse. Het spellen vind ik ook nogal moeilijk, vooral de klinkers want die zijn hier allemaal doorgedraaid met hoe je ze in het Nederlands uitspreekt. In de meeste gevallen vragen ze of ik het zelf even kan schrijven na het drie keer te hebben gezegd. Mijn voornaam zorgt ook voor de nodige reacties. De meeste veranderen het gewoon in Fleur of Flora. Of ze vragen: ā€œserieus zoals de grond? En je schrijft het ook gewoon als f-l-o-o-r..ā€.

En als laatste het weer. Sinds vorige week is dat typisch Engels met veel regen en wind. Op het moment is het echt heel koud maar je ziet nog steeds mensen in een T-shirt lopen. Bijna niemand heeft hier een jas aan en Margherita en ik zijn de enigste die ingepakt op school aankomen. Ik snap niet hoe de rest hetzelfde binnen en buiten kan dragen. En ze zeggen dat het zo nog wel blijft tot februariā€¦

Xliefs Floor

Reacties

Reacties

Lidi

Misschien moet je je dan toch maar Florence gaan noemen,
Als ze zo'n problemen hebben met Floor...
En, begin je mijn groentes al een beetje te missen? Ik zal alvast wat bonen gaan planten voor volgend jaar...
Dikke knuffel, mama

Remi

Floor, heel erg leuk verhaal! Wat een observatie talent.
Zo moeilijk is dat Engelse verkeer toch niet! Ik heb in een eerdere reactie al gezegd dat ze aan de 'right side' rijden. Bedenk daarbij dat ze misschien wat eigenwijs zijn en je komt er wel uit. Nou ja, ik heb natuurlijk wel makkelijk praten vanuit dit kikkerlandje! Papa.

Famke

Hahaha leuk flooor ! Ze kunnen je misschien ook wel gewoon Floris noemen. Ik fiets s ochtends ook nog steeds in alleen een jasje :o maar da lt ga ik ook niet heel lang meer volhouden. Krijg je ook gewoon gemiddeldes van alle toetsen of is het meer als pta's die per procent meetellen? Een btw, ik zo iedere dag pizza eten als ik jou was ????????

Kusjesssss Fam

Annelies en Niels

Ha die Floor,

Super om weer een verhaal van je te mogen lezen. En dat doen we dan op zijn Dutch.... met een heerlijk kopje koffie!
Leuk om de verschillen te lezen.
Ben toch blij dat je geen fiets bij je hebt. Volgens mij werd dat een nog grotere chaos. Zou je zo'n helm met zwaailicht op moeten en een grote Nederlandse vlag achter je aan wapperend.....
Zie je het al voor je? Ik wel!
Wat betreft het weer, ook hier gaat het veranderen.
Van het weekend nog heerlijke warme temperaturen, maar daarna stuur jij volgens mij het Engelse weer onze kant op.
Denk dan maar zo; gedeelde smart is halve smart.
Hebben jullie trouwens ook nog herfstvakantie?
De kleine directeur na vanmiddag wel.

Zeg ik ga stoppen met mijn mailtje en geef je drie Hollandse klapzoenen op je wang. Niels zal het wel bij een high 5 laten.

Fijn weekend!

Annelies en Niels

Jana

Een goedenmiddag Floortje!!! Ik zou je naam veranderen in Fleur, dat klinkt toch zo leuk (L)
Leuk verhaaltje weer!!
Dit weekend zitten we in hetzelfde ritme, de tentamenweek komt eraan hier in NL, dus dat wordt studeren. Dat terwijl Eva gewoon vakantie heeft!!
Heb jij ook vakantie komende week/binnenkort? Daar ben je vast wel aan toe met dat drukke leven van je daar!
En.... begin je mama's groenten nu zelfs al te missen... het moet niet gekker worden ;)
Zullen we snel weer skypen!!?

xxxxx Jaan

Marga

HĆØ Floris, erg leuk om zo nu en dan een verhaal van je te lezen. Je schrijft mooie verslagen. Fijn dat je het zo naar je zin hebt. Hier alles prima. Lotte mist je wel hoor, maar ze heeft het erg druk met school. Ook het reizen kost haar veel energie. Maar dat zal ze je intussen wel geappt hebben. Nu lekker bij komen want het is vakantie, heerlijk!
Veel groeten van ons allen uit Beugen, lots of kisses! X

Loes

Hi!

Ja Grond (Floor dus.. :) ) we hebben een moeilijke achternaam! Maar die kunnen ze niet alleen in Engeland niet uitspreken hoor! Haha! Zelfs hier hebben ze er nog moeite mee!

Ik was van plan een heel verhaal te typen maar Jurre ligt te huilen dus ga t ventje maar eens troosten!

Tot het volgende verhaal!

Dikke kus uit het vandaag heeeerlijk warme NL!

Jana

Wat Loes zegt klopt.... Ik kreeg mijn kaartje van Reade (waar ik nu dus stage loop): Jana Twijfelaars was mijn naam ;)

Chiel

Leuke verhaaltjes, Grond! En alle regen die daar valt krijgen wij later over ons heen, als je het op tijd schrijft kunnen we ons voorbereiden :) Veel plezier en tot het volgende verhaaltje!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active