10 maanden naar Engeland !

Bonfire night

Afgelopen week was het hier guy Fawkes of Bonfire night. Dit wordt elk jaar op 5 november gevierd nadat jaren geleden een man, Guido Fawkes, het parlement op deze dag wilde opblazen, maar dit mislukte. Officieel checken ze elk jaar op 5 november de kelders van het parlement in Londen om te kijken of er bommen liggen. Tegenwoordig is het een feestdag waarop vuurwerk wordt afgestoken en een vuurkamp gehouden. De meeste vieren het in het weekend maar wij zijn ook naar één op de dag zelf geweest. De kerk van de ouders van Tom organiseerde namelijk een vuurwerk show en wij waren ook uitgenodigd. Samen met Tom, Laura (Toms zus) en haar kinderen waren we daar heen gegaan om naar het vuurwerk te kijken. Omdat het midden in de week en vooral voor de kleinere kinderen is was er verder niet veel te doen, maar ik heb van het vuurwerk genoten.

In het weekend was er een grote vuurwerkshow in Downend. Omdat we in Engeland zijn, regende het natuurlijk en het was erg koud. Dus na onszelf te hebben ingepakt in sjaal, muts en drie paar sokken was ik samen met Margherita en twee andere uitwisselingstudenten naar het park gegaan. Daar was een soort van kermis. Er waren attracties voor de kinderen zoals een zweefmolen, draaimolen en ballengooienkraam. Verder kon je er fish & chips, een hot dog of een suikerspin kopen. Natuurlijk was er een heel groot kampvuur en er was een klein podium waar een paar mensen optraden en muziek werd gedraaid. Na tien minuten waren onze schoenen al helemaal doorweekt door de regen en de modder maar gelukkig geeft z’n groot kampvuur ook veel warmte. Na een uur rondgelopen te hebben begon de vuurwerkshow wat echt heel leuk en mooi was. De vuurwerk show duurde ongeveer een half uur en daarna ging iedereen helaas al snel terug naar huis. Dus na als enigste nog wat gedanst te hebben gingen wij ook naar huis voor warme thee!

Op zaterdag mocht ik voor de derde keer bonfire night vieren. Dit keer thuis in de achtertuin. Tom en Kirsty’s stiefvader hadden wat vuurwerk gekocht. De broer plus gezin en ouders van Kirsty waren ook gekomen en we hadden hot dog gegeten. Guy fawkes was zeker geslaagd!

En ik geloof dat ik afgelopen week werd aangezien als een Engels persoon, wat ik toch wel een complimentje vind. Tot ik mijn naam vertelde dan, toen was het al snel duidelijk dat ik niet van hier ben.

Van het weekend was ik weer naar het centrum van Bristol gegaan. Daar is sinds afgelopen vrijdag de kerst begonnen. Overal hangen lampjes of staat een kerstboom. Ook was er een Duitse kerstmarkt. Het was wel gezellig maar ik vond het nog een beetje vroeg voor die kerstsfeer.

Vandaag was Remembrance day (11 november). De afgelopen twee weken loopt bijna iedereen al rond met een poppy (klaproos) op de borst gespeld en er liggen kransen bij momumenten. Remembrance day of ookwel Poppy day is een dag waarop iedereen die is omgekomen tijdens de Eerste en Tweede Wereldoorlog wordt herdacht. Tijdens Wiskunde hielden we om 11 uur hiervoor één minuut stilte.

Toch zijn er af en toe ook minder leuke momenten, die meestal met heimwee te maken hebben. Het geeft soms een raar gevoel om te denken dat het nog 8 maanden duurt voor je weer thuis komt en daarom leef ik nu per week. Het is heel makkelijk om alles van thuis een stuk mooier te maken nu je hier zit. Maar nu realiseer ik me dat Engeland en Nederland zo z´n goede en slechte kanten heeft. Ik probeer nu vooral de slechte kanten van Nederland te herinneren en van de goede kanten hier te genieten. Want als je steeds vooruit kijkt lijkt het nog zo lang, maar als je terug kijkt ging het allemaal heel snel.

xliefs Floor

Reacties

Reacties

Eva

haaaa floruss,

zeggg heb je die info nou gepikt uit mijn verhaaltje voor jou... haha grapjee
Een echte Engelse dan gaat dat Engels wel heel goed, knap hoor!
haha die vuurwerkshow zou ik iets minder van kunnen genieten, maar verder klinkt dat kampvuur en die kermis heel gezellig.
Hier leven we ook lekkker per week, zodat we zo min mogelijk heimwee naar jou krijgen.

Geniet er lekker van, want voor je het weet zit je alweer met mij gtst te kijken
dikke kus en knuffel

Annelies en Niels

Ha die Floor!
Wat een leuk verhaal weer. En wat super om zo wat van de cultuur van Engeland mee te krijgen en dat allemaal dankzij jou! (Positief)
Ook bijzonder dat je daar de voorbereidingen van kerst kan gaan ervaren. Sinterklaas wordt daar niet gevierd.
Hier beginnen de tuincentra ook al met de kerstspullen.
Denk je dat je vóór kerst nog in Londen komt?
Moet ook heel mooi zijn. Ik ben er nooit geweest.
Zaterdag a.s. komt Sinterklaas naar Nederland. Dan beginnen hier de nodige hartjes weer sneller te kloppen....

Zeg, zet hem op! En een hele dikke knuffel van ons.
Niels en Annelies

Lidi

Ha Florie,
Grappig dat die mijnheer Fawkes daar een feestdag krijgt, hier zou hij geloof ik gewoon opgesloten worden...rare snuiters die Britten!
Wat fijn dat je gastouders jullie zo laten meegenieten van deze feesten.
Geniet ervan, vanalles wat je meemaakt en beleeft!
Een hele dikke knuffel, xx mama

Evelien Doornbos

hoi Floor,

leuk dat we je ook kunnen volgen! ( heb afgelopen zaterdag een kaartje gehad met de site erop, waren even op bezoek bij jullie thuis!).
Leuke verhalen schrijf je!
Heel veel succes en erg belangrijk geniet van de mooie ervaring daar...
Groetjes Ralf, Evelien en Bryan

Remi

Hoi Floor,
Ik denk dat die Engelsen toch ook wel een beeetje naar de katholieken gekeken hebben om doden te herdenken. Op 1 november denken wij aan alle overlevenden en om dan op 11 november de gestorvenene van WO I en II te herdenken lijkt me wel erg op dezelfde gedachte gebaseerd. Maar ik weet het ook niet zo goed.
In Nederland werden op 11 nov de slachtoffers van vlucht MH17, die boven Oekraine is neegestort, herdacht. Ik heb er zelf in Munchen helemaal niets van mee gekregen, maar het leek me vooraf wel een heel indrukwekkende herdenking.

Fijn dat je al als een echte Engelse Lady (toch?) wordt aangezien. Zelfs ondanks die naam, die vind ik nog steeds helemaal te gek en bij jou passen!

Ik ben ook blij jou kunsten van observatie en zelfreflectie terug te zien. Zo ken ik je weer. Het glas is beter half vol dan half leeg!
Ik snap de bedoeling, maar om nu van Nederland vooral aan de negatieve dingen te denken .... Overal ter wereld moet je het eerst zelf doen - en dat kun je! - en dan komt de rest vanzelf mee.

Papa

Chiel en Jana

Haa Fleur!
Guy Fawks is blijkbaar ook van een film. Chiel zit er allemaal grapjes over te maken, maar ik mag ze niet typen omdat ik de film niet ken. Ik zal dus zorgen dat ik de film snel te zien krijg en dan laat ik je de grapjes ook weten.

Leuk die vuurwerkshow! Hebben ze daar met oudjaar ook weer vuurwerk of doen ze dat daar niet?

xxxxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active